Een goede reclamecampagne kost tijd en geld. Deze investering is noodzakelijk voor je bedrijf. Maar je wilt natuurlijk wel dat het rendement oplevert. Zowel op de korte als op de lange termijn. Hoe weet je nu of de marketingcampagne inderdaad het beoogde resultaat heeft? Dat kan met online media monitoring. Wat verstaan we onder online media monitoring?Het aantal publicaties dat over je bedrijf verschijnt, heb je voor een deel zelf in de hand. Maar een ander deel valt buiten je bereik. Dit komt doordat het internet razendsnel werkt. Een artikel dat je zelf online zet, ter promotie van je bedrijf of product, kan worden opgepakt en in een andere context opnieuw online gepubliceerd worden. Het is vrijwel onmogelijk om alle publicaties handmatig bij te houden. Met online media monitoring worden alle publicaties verzameld, gerangschikt en beoordeeld op waarde en relevantie. Zo krijg je een compleet beeld van alles wat er online aan aandacht is voor jouw bedrijf. Het belang van snel inzichtDoor de online media monitoring dagelijks toe te passen, ben je altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Dat betekent dus ook dat je snel inzicht hebt in het sentiment van de markt. Is er een negatieve review uitgekomen of is er een verband gelegd tussen jouw bedrijf en een ander nieuwsbericht? Dan kun je daar dankzij de online media monitoring snel op reageren en de onzorgvuldigheden in de berichtgeving gladstrijken. Aan de andere kant is het ook mogelijk dat er juist een positief signaal komt over je product. Ook in dat geval ben je in staat daar direct op in te springen en daar dus de vruchten van te plukken. Verschillende type media voor online media monitoringZelfs als je er voor kiest om je marketingcampagne voornamelijk via de traditionele kanalen te voeren, zoals de gedrukte krant, de televisie of de radio, heb je te maken met online berichtgeving. Want alle media publiceren de geschreven en gesproken berichten ook online. Hierdoor wordt het onoverzichtelijk om te volgen waar en wanneer er publicaties verschijnen die betrekking hebben op jouw bedrijf. Maar naast deze media zijn er tevens talloze sites met blogs en ook de socialmediaplatforms spelen een grote rol in de verspreiding van berichten. Het is vrijwel onmogelijk geworden om dit allemaal bij te houden. Met online media monitoring krijg je een duidelijk overzicht van alle publicaties in de originele opmaak, zodat ook duidelijk is in welke context de berichten zijn geplaatst. Verschillende soorten online media monitoringDoor gebruik te maken van verschillende methodes zoals realtime-monitoring en handmatige zoekopdrachten, is er een grote dichtheid in nauwkeurigheid. Door specifieke online zoekopdrachten te geven, worden automatisch dagelijks 100.000 relevante Nederlandstalige sites gescand. Je krijgt daarvan een duidelijk overzicht, waarbij tevens het bereik en de nieuwswaarde wordt aangegeven. Daarnaast worden meer complexe publicaties handmatig bekeken, zodat ook deze beoordeeld kunnen worden op relevantie. Met de gegevens van online media monitoring wordt niet alleen duidelijk of je reclamecampagne online terug te vinden is. Je kunt met dit instrument tevens meten hoe het ontvangen is en op welke gebieden er aanpassing noodzakelijk is.
|
