Dit zijn de do’s en don’ts van het opzetten van een PPC-campagne

Categories
Table of Contents
Share :

Gerelateerde
berichten

Ben je al bekend met pay-per-click (PPC)? Dit is een vorm van online adverteren. Als adverteerder betaal je pas wanneer iemand op je advertenties klikt. Een effectieve manier om nieuw verkeer naar je website te krijgen. Daarnaast komt het met een hoop extra zichtbaarheid voor je merk. Met een PPC-campagne, zoals via Google Ads, laat je gerichte advertenties zien aan potentiële klanten. Zij zoeken gericht naar producten of diensten die jij aanbiedt. Dit kan snel resultaat opleveren. Toch ga je niet zomaar aan de slag. Daarom hebben wij een aantal do’s en don’ts op een rijtje gezet.  

Do: doe een grondig zoekwoordenonderzoek

Het opzetten van een PPC-campagne begint bij een grondig zoekwoordenonderzoek. Deze zijn de kern van je campagne. Ze bepalen namelijk wanneer de advertenties worden getoond. Met een PPC tool identificeer je relevante zoekwoorden. Je richt je vooral op zoekwoorden met een goed zoekvolume. Er moet dus wel genoeg op gezocht worden. Let ook op wat de concurrentie doet. Zo laat je de advertenties zien aan de juiste doelgroep.

Don’t: richt je niet op te brede zoekwoorden

Nu denk je misschien: laat ik zo breed mogelijke zoekwoorden gebruiken. Zo ziet de doelgroep mij een stuk vaker, toch? Brede zoekwoorden trekken inderdaad een groot publiek, maar dat verkeer is niet altijd relevant. Het is juist beter om je te focussen op meer gerichte zoekwoorden. Om het budget zo slim mogelijk te gebruiken, focus je ook op negatieve zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden waarop jij niet gevonden wilt worden.  

Do: maak overtuigende advertentieteksten

Een goede advertentie werkt niet zonder een overtuigende advertentietekst. Deze moet niet alleen informatief zijn. Natuurlijk staat er duidelijk in wat het publiek kan verwachten. Dan moeten ze wel de aandacht van het publiek trekken. Dat doe je met duidelijke taal. Benadruk hierin wat jouw product speciaal maakt. Sluit het af met een call-to-action en moedig potentiële klanten aan om jouw website te bezoeken. Dit is het verschil tussen een succesvolle campagne en een gemiste kans.

Don’t: je budget verwaarlozen

Bedrijven zetten vaak hoog in. Dit kan juist leiden tot een verwaarloosd budget. Je hoeft niet gelijk een groot budget in te zetten. Begin met een kleiner budget om te testen wat werkt. Zo krijg je een beter inzicht in wat werkt. Nu je inzicht hebt in de prestaties van je campagne, kun je opschalen. Zet bijvoorbeeld meer in op een bepaald zoekwoord. Nu ga je zo effectief mogelijk om met je budget.

 

Het opzetten van een succesvolle PPC-campagne is dus een combinatie van strategie en optimalisatie. Door te beginnen met een zoekwoordenonderzoek en het schrijven van overtuigende advertentieteksten trek je de juiste doelgroep aan. Vermijd deze veelvoorkomende valkuilen en haal het meeste uit jouw volgende campagne.

 

maak deel uit van ons succes.